Intervju Med Jani Lax


Jag har skrivit tidigare om att Värmlands första MMA gala kommer snart att gå av stapeln.
Så jag hade lite funderingar inför galan, så jag ställde några frågor till Jani Lax, en av grundarna av VFC (Vision Fighting Championship) om förberedelserna och om hans egna fightplaner.
Vision Fighting Championship går av stapeln den 28:e augusti, Värmlands första MMA gala.
Har Du haft mycket att göra?
Ja sjukt mycket att göra. Att planera en så här stor gala kräver hårt arbete. Men det är roligt samtidigt. Sen tror jag att arbetet blir lite lättare nästa gång när man har en gala i ryggen. Det har blivit mycket mer detaljer i arbetet när vi t.ex. fick med tv4 sport som kommer att sända galan.


Varför just Karlstad? Är inte Stockholm/Göteborg, dom stora städerna mer passande plats för en MMA gala?
Karlstad ligger ganska bra till så där i mitten. Vi ligger nära Oslo också. Sen vet jag att intresset är ganska stort i Karlstad för kampsport. Jag hoppas det blir en återkommande inslag med MMA i Karlstad.


Är du nöjd med fightcardet hittills? Är det färdigställt?
Absolut för att vara ett första event. Vi fick några avhopp men jag är supernöjd. Sen har vi lyckats matcha många svenskar mot varandra som inte de andra organisationerna har lyckats. T.ex.Claes Beverlöv 4-1 vs Jens Östling 3-1 -70kg är en jätte match. Sen har vi Johan Mäkelä 1-0 vs Rodrigo Vasques -84kg mm.
Sen har vi givetvis Jycken och Hamid Crossani och vår hemma hopp ADCC EM:2a Johan Westerberg vs Alexander Proder.


Hur ser framtidsplanerna ut för dig? Nån fight på gång?
Jag kan inte säga något i dagsläget om mina egna matcher. Först genomföra galan sen får vi se vad det bär vägen


På sistone har Media släppt att publicera MMA för en blodsport osv. Kanske inte helt och hållet dock men jag undrar: Tycker Du att den svenska median ger en rättvis bild av sporten MMA?
Media ska alltid vrida allt för att skapa debatt. Utan förvridning skulle de inte få tittere eller sälja tidningar. Men MMA är stort och större kommer den att bli. Det går inte blunda för dess populäritet, sen kan man alltid diskutera farlighet mm hur länge som helst.

Kram och Nacksving
Ninjanicke




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0